Ülkemizde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim hizmetlerinin sağlanmaya başlanması 1950’li yıllarda Doç. Dr. Mithat ENÇ'in katkılarıyla başlamıştır. 1953-1954 öğretim yılında Gazi Eğitim Enstitüsü bünyesinde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretim elemanlarının yetiştirilmesi amacıyla Özel Eğitim Bölümü açılmıştır. Bu bölüme ilkokula öğretmen yetiştiren öğretmen okullarından mezun olan yani öğretmenlik hakkını kazanmış olan ve öğretmenlik yapan kişiler arasından öğretmenlerin öğrenci olarak seçilmiş olduğu bilinmektedir. O günün koşullarında yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim aldıkları okul ve sınıfların ilkokul düzeyinde olması, mezun olan kişilerin yükseköğrenim gördükten sonra, tekrar ilkokul düzeyindeki okullara dönmeleri zorluklarla sonuçlanmıştır. Mezunların doğrudan yetersizlikten etkilenmiş çocuklara eğitim ve öğretim hizmetleri sağlayamamaları ve bürokrasiye ek sorunlar getirmesi nedeniyle bölümün kapatılmasıyla sonuçlanmıştır.
Aradan geçen 32 yıldan sonra 1986 yılında fakülte olan Gazi Eğitim Enstitüsünün bünyesinde özel eğitim öğretmeni yetiştirilmesi amacıyla Gazi Eğitim Bilimleri Bölümü içinde Özel Eğitim Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak tekrar açılmıştır. Bu anabilim dalının özel eğitim öğretmeni yetiştirme programı yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretmen yetiştirmeye odaklanmıştır. İzleyen iki yılın ardından program gözden geçirilerek öğretmen yetiştirme programı güncellenmiştir. Anabilim Dalı 1990-1991 öğretim yılında ilk mezunlarını vermiştir.
2014 yılında Talim ve Terbiye Kurulu tarafından öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esaslarına ilişkin gerçekleştirilen düzenleme kapsamında Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, İşitme Engelliler Öğretmenliği ve Görme Engelliler Öğretmenliği lisans programlarından mezun olanlar “Özel Eğitim Öğretmeni” olarak atanmaya başlamış olup, buna istinaden 2015 yılında Yükseköğretim Kurulu tarafından Zihinsel Engelliler, İşitme Engelliler, Görme Engelliler ve Üstün Zekâlılar/Yetenekliler Öğretmenliği olarak ayrı ayrı verilen lisans eğitimlerinin birleştirilerek, “Özel Eğitim Öğretmenliği” adı altında yeni ve tek bir lisans programı olmasına karar verilmiştir.
Bölümümüzde Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalı ve Görme Engellilerin Ana Bilim Dalı programları halen devam etmekte olup, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında özel eğitim öğretmenliği bölümü ilk öğrencilerini almıştır.
Üstün zekâlı / özel yeteneklilerin eğitimi alanı ülkemizde son yıllarda önem verilen alanlardan biridir ve YÖK tarafından da “öncelikli alan” olarak kabul edilmektedir. Üstün zekâlı / özel yeteneklilerin eğitimi alanı bilimsel olarak özel eğitim bölümlerinde yer alan ana bilim dallarında konumlandırılmıştır. Ülkemizde 2000’li yılların başında açılmaya bu ana bilim dallarının sayısı ise oldukça sınırlıdır. Gazi Eğitim Fakültesi’nde ise YÖK’ün kararıyla 2020 yılının Ocak ayında Üstün Zekâlılar Eğitimi Anabilim Dalı’mız kurulmuştur. Anabilim dalımıza aynı yılın Temmuz ayında ise bir öğretim üyesi atanmış ve aktif olarak faaliyetlerine başlamıştır. YÖK’ün 2016 yılında aldığı karar gereğince özel eğitim bölümlerinde yalnızca bir öğretmenlik programı olması gerektiğinden ana bilim dalımızın lisans programı bulunmamaktadır. Ana bilim dalımız “özel eğitim öğretmenliği” lisans programında üstün zekâlı / özel yetenekliler alanındaki dersleri sunmakta, lisansüstü dersler ve danışmanlık hizmetlerini sürdürmektedir. 2020 yılının Aralık ayı itibariyle ana bilim dalımızda bir öğretim üyesi ve bir de araştırma görevlisi görev yapmaktadır.
a. Misyon
Üstün Zekalılar Eğitimi Anabilim Dalının misyonu ülkemizde ve dünyada üstün yetenekli öğrencilerin eğitimini geliştirmek için çalışmalar yapma, lisans ve lisansüstü düzeyde öğrenci yetiştirme ve toplumu bilinçlendirmektir.
b. Vizyon
Üstün Zekalılar Eğitimi Anabilim Dalının temel vizyonu, eğitimi bilimsel bakış açısıyla irdeleyen, sorgulayan ve her geçen gün etkililiğini artırmaya çalışan bir anlayışla, alanında eğitim-öğretim ve danışmanlık hizmetleri sunarak; araştırma faaliyetlerini sürdürmektir. Anabilim dalımız, lisans düzeyinde diğer alan öğrencilerine üstün zekalılar ile iligili dersleri vermenin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitümüz'de yer alan eğitim ortak dersleri içerisinde alanımızla ilgili dersleri yürütmektedir. Anabilim dalımız henüz çok genç olduğundan yeterli sayıda öğretim üyesi bulunmamaktadır. Ancak yeterli sayıya ulaşıldığında üstün zekalılar ve özel yetenekliler alanında yüksek lisans ve doktora programları açmayı hedeflemekteyiz. Bunların yanı sıra, anabilim dalımız öğretim elemanları, mesleki gelişim kursları ve seminerlerde de görev almaktadır. Üstün zekalılar ve özel yetenekliler alanında yapılan kuramsal ve uygulamalı araştırmalar yoluyla bilgi üretimine katkıda bulunarak; bireylerin eğitim hakları, eşitlik ve insan haklarına saygı temelinde toplumun eğitim sorunlarını irdeleyen, çözüm önerileri geliştiren ve bu yönde politikaların belirlenmesinde öncü olan; bilgi birikimini ulusal ve uluslararası akademik topluluğun, kamu ve özel kurumların, sivil toplum örgütlerinin ve bireylerin paylaşımına sunan bir anabilim dalı olma vizyonu benimsenmiştir.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.